Catatan Terkini

red warrior

Berbuka puasa bersama Red Warriors

PENGKALAN CHEPA, 3 Ogos: Peminat pasukan The Red Warriors berpeluang berbuka puasa bersama skuad tersebut di Perdana Resort sempena majlis amal 5 Ramadan ini.

Teruskan Membaca ...

Tazkirah Ramadhan

Tazkirah Ramadhan

Ramadhan ialah nama bagi sebuah bulan dalam bulan-bulan kiraan Islam dan sebuah kata nama dalam bahasa arab yang disebut oleh sesetengah pakar bahasa .

Teruskan Membaca...

Iklan rasis: Sensitiviti semua kaum perlu dijaga, kata Persatuan Ulama

Iklan rasis: Sensitiviti semua kaum perlu dijaga, kata Persatuan Ulama 1432

KUALA LUMPUR, 3 Ogos — Persatuan Ulama Malaysia (PUM) menasihatkan organisasi media tidak menyiarkan iklan-iklan yang boleh menyinggung rakyat berbilang kaum negara ini...

Teruskan Membaca


SERBA SEDIKIT TENTANG GUA MUSANG



Gua Musang


Jajahan Gua Musang terletak di selatan negeri Kelantan Darul Naim. Jajahan Gua Musang dikenali jajahan pedalaman Kelantan kerana kawasan ini amat terpencil. Jajahan Gua Musang merupakan jajahan yang terbesar di Kelantan[1].
Jajahan Gua Musang merangkumi 3 DUN iaitu Paloh, Nenggiri atau dulunya Bertam dan Galas (Bandar Gua Musang). Setelah kematian  Y.B Che Hashim Sulaiman, ADUN Galas dan kekalahan pilihanraya kecil kawasan tersebut kepada calon BN, Pas tidak mempunyai ADUN bagi Parlimen Gua Musang. Berikut adalah kerusi-kerusi DUN bagi Parlimen Gua Musang, P 32, iaitu N43, Nenggiri N44, Paloh dan N45, Galas.  Ahli Parlimennya kini ialah Bekas Menteri Kewangan Malaysia & Pengasas Petronas iaituTengku Razaleigh Hamzah.



Penduduk

Jumlah penduduk di Jajahan Gua Musang ialah 80,167 orang (2005). Peratusan penduduk Melayu ialah 76%, Cina 5%, India 1%, Orang Asli 13%, dan lain-lain (bukan warganegara) 5%.

di ambil dan di sunting dari wikepedia.org 





0 Responses to "SERBA SEDIKIT TENTANG GUA MUSANG"

Catat Ulasan

 
Return to top of page Copyright © 2010 | Flash News Converted into Blogger Template by HackTutors